Ibland händer det att laddningen inte startar, i det här inlägget listas några tänkbara orsaker och hur du kan komma vidare.
Men först – vad är en handskakning?
Handskakning är ett uttryck du kan komma i kontakt med inom IT och då även när det gäller elbilsladdning. En handskakning är nämligen det som sker mellan din bil och laddstationen innan någon laddning kan påbörjas.
Tänk dig att du går längs Avenyn och letar efter en lämplig nattklubb att besöka. Du går fram till en dörrvakt och frågar om den här klubben: vad är det för åldersgräns, vad kostar inträdet och vilken typ av musik spelas? Du granskar klubben, klubben granskar dig och kanske din legitimation. När du bestämt dig för att du vill gå in och vakten för att du är välkommen kan festen börja.
På samma sätt kommer din bil att presentera sig för laddstationen, berätta vad den är ute efter och känna av om det här är en lämplig laddstation. Laddstationen gör motsvarande kontroll av om det här är en bil som ställer rimliga krav och inte minst om den har en ägare med rätt förutsättningar för att betala. Först när båda parter är nöjda släpps strömmen på och startar inte laddningen är det alltså något steg under handskakningen som har gått fel. Då är det bara att lossa kabeln och börja om igen men nedan listas några vanliga orsaker så att du kan öka sannolikheten för att du lyckas på nästa försök.
Timeout
Den vanligaste förklaringen till att laddningen inte startar är en timeout under handskakningen. Vi är återigen inne på IT-ord, där en timeout alltså inte används för att beskriva en tillfällig taktikpaus utan istället betyder att ett anrop avbryts för att en maxtid uppnåtts.
När du letar nattklubb på Avenyn kommer du inte vänta hur länge som helst på att dörrvakten bestämmer sig för att släppa in dig utan förr eller senare tröttnar du och går därifrån. Din bil är ännu mer fyrkantig, den har nämligen på förhand bestämt hur många sekunder laddstationen har på sig. När du stoppar in laddkontakten börjar bilen räkna och är du då för långsam med att ge laddstationen vad den kräver (som att starta appen, visa din tagg eller ditt betalkort) så tröttnar helt enkelt bilen och slutar prata med stationen.
Hur mycket tålamod bilen har varierar mellan märken/modeller, och Haris Dzafic som driver Elmacken i Gislaved har i Elbilsveckans forum bidragit med statistik för när de bilar som besökt hans laddstation ger upp. Kör du en bilmodell med låg timeoutgräns gäller det alltså att vara effektiv och därför är det viktigt att du förbereder dig så mycket du kan innan du stoppar i laddkontakten.
Några exempel från Haris Dzafics lista (fler modeller finns listade i forumtråden):
BMW | i3 | 180 sekunder |
BMW | i4, iX, iX3 | 150 sekunder |
Huyndai/Kia | eNiro, Kona samt E-GMP (EV6, Ioniq 5-6) | 180 sekunder |
MEB—plattformen (VW, Skoda, Cupra, Audi) | ID, Enyaq, Cupra, Q4 | 3×100 sekunder med SW >3.0 (äldre versioner 100 sekunder) |
MG | Samtliga | 180 sekunder |
Mercedes | Samtliga | 150 sekunder |
Renault/Nissan | Megane, Ariya | 180 sekunder |
Renault | Zoe (med CCS) | 120 sekunder (och tar lång tid på sig att starta om) |
Tesla | Samtliga | 150 sekunder |
Volvo/Polestar | XC40, C40, Polestar 2 | 300 sekunder |
Full kontakt
En annan vanlig orsak till att handskakningen går fel är att bilen och laddstationen rent fysiskt kommer lite för långt ifrån varandra. Det här händer framför allt på de laddare som klarar av väldigt höga effekter och därför har tunga kablar (som IONITY). När du stoppar in laddhandsken i bilen kan den tyngas ned av kabeln så att de översta stiften inte får full kontakt. Det varierar hur känsliga olika bilar är för detta, men att pressa laddhandsken uppåt och inåt fram till dess att laddningen startat har räddat många. Tänk på att du kan behöva ta i ordentligt!
Betalningen
Ofta finns det många sätt att betala laddningen genom att operatören har samarbeten med andra operatörer och/eller olika roamingtjänster. Har du problem att starta laddningen kan det vara bra att testa en annan metod och ChargeFinder listar alla du kan använda på den laddstation där du befinner dig. Du kan läsa mer om olika appar för att hitta och betala för laddning i detta inlägg.
Kontrollera också att det betalkort du lagt in i den aktuella appen fortfarande är giltigt och att det finns täckning på kontot. Det kan vara bra att känna till att vissa operatörer reserverar ett belopp tidigt i processen, så behöver du börja om kan flera reservationer ske. Om du har ett kreditkort kan det vara bra att välja det när du registrerar dig för att inte drabbas av onödiga reservationer på bankkontot.
Ta hjälp
Tveka inte att be om hjälp om det krånglar för dig! Finns det andra elbilsförare på stationen brukar de gärna hjälpa till. Annars ringer du supporten för den operatör du försöker ladda hos, telefonnummer brukar stå på laddstolparna. Supporten kan då övervaka anropen och förhoppningsvis hjälpa dig förstå vad som går fel.
Problem att ladda hemma?
Det här inlägget fokuserar på problem vid publik laddning men det händer ju även att du har problem hemma eller hos en vän så ett par korta tips även för det scenariot:
- Schuko: om du ska ladda med schukokontakt, alltså från ett vanligt eluttag, och inte lyckas beror det oftast på att uttaget inte är jordat vilket bilen kräver.
- Laddbox: att starta om laddboxen och eventuell lastbalanserare är första steget som löser väldigt många problem.
Startar laddningen men går långsammare än du tänkt dig?
Läs mer i mitt inlägg som förklarar grunderna i AC- och DC-laddning.